Фарът е сред основните навигационни съоръжения по българското Черноморие. Започва да работи на 15 август 1863 година на газ. Самият фар представлява бяла осмоъгълна каменна кула с височина около 7.5 метра. Над водното равнище светлината била на около 55 метра и се виждала на разстояние над 15 мили в морето.
По инициатива на Карел Шкорпил фара е модернизиран през 1908 г. С влизане в експлоатация на новото пристанище през 1906 г. фарът на Галата се оказал непригоден за навигационното обслужване на залива. За пет - шест години било взето решение да се построи нов, съвременен фар.
През 1912 година на стотина метра от стария фар е построен новият. През 1914 г., когато е електрифициран, фарът започва да функционира на ток. Много кораби и рибарски лодки са намерили спасителния път към пристанището благодарение на него.
През 2001 г. на стотина метра от втория фар (който е спрян поради опасност от свличане) е построен трети, модерен фар с височина 22м. оборудван с асансьор.